Csokoládé nyúl és tojás

0
16
Húsvéti polc az Auchanban

Húsvéti édességekből egyre nagyobb forgalmat bonyolít le az élelmiszer-kiskereskedelem. Mintegy 3,3 milliárd forintért közel 900 tonna csokoládé nyulat, tojást és egyéb ünnepre való édességet adtak el a magyarországi boltok tavaly március-áprilisban. Értéket tekintve 10, mennyiség szempontjából 7 százalékkal többet, mint az egy évvel korábbi hasonló időszak során. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.  Továbbra is a nyúl és a tojás figurák dominálnak a piacon. Közülük növelte népszerűségét a csokoládé nyúl. Az összes költésből ugyanis 41 százalék jutott rá, ami 2 százalékponttal nagyobb az előző évi mutatónál.  A csokoládé tojás részaránya 39 százalékról 38-ra csökkent, szezonális összehasonlításban.  Utánuk az ajándékot is tartalmazó édesség csomag következik, stabilan 9 százalékos piacrésszel. Az egyéb csokoládé figurák, azaz kacsa, bárány és csibe aránya ugyanúgy 7 százalék tavaly, mint egy évvel korábban. A hagyományos csomagra 5 százalék jutott, míg tavalyelőtt még 6 százalék.


Mindinkább a magasabb minőségű tejcsokoládéból készült figurákat részesítik előnyben a fogyasztók. A húsvéti édességekre kiadott pénzük 80 százalékát költötték tejcsokoládéra tavaly, ami 2 százalékponttal haladja meg a tavalyelőtti arányt. A korábbi években listavezető nugát piacrésze 14 százalékról 11-re csökkent, egyik ünnepi szezonról a másikra. A többi alapanyag közül az étcsokoládé 6 százalékos múlt évi mutatója emelkedik ki.

Az átlagárak eltérően változtak. Egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozva, átlagosan 4 366 forintba került legutóbb március-április során. Ez 4 százalékkal több, mint egy évvel előtte. A nugátból készült édességek átlagára 16 százalékkal csökkent, kilogrammonként – 1 672 forintra. Viszont 7 százalékkal drágult az étcsokoládé, kilogrammonként 2 435 forintra.

 Csoki Anno

S ha még nem tették meg, hol vegyenek az idén húsvéti csokoládét?  Inkább a felnőtteknek szánja a Csoki Anno boltocska - a Budaörs, Szabadság út 145. alatt - a kínálatát, mint a gyerekeknek, de húsvétra természetesen ők is felkészültek a gyerekeknek szóló termékekkel. Ragaszkodva azonban ahhoz, hogy itt prémium kategóriás import termékeket és hazai, kézműves gyártású csokoládékat lehet kapni, elfogadható áron.  „A csokoládé szeretete és a gyermekkori emlékeim motiváltak abban, hogy megnyissam kis csokoládé szaküzletemet Budaörsön”  - meséli lapunk kérdéseire válaszolva Takács Gábor. A negyvenes éveinek közepén járó fiatalember jól emlékszik még az édességboltok illatára és hangulatára, ami szerinte ma nagyon hiányzik. A boltot pedig azért éppen itt nyitotta meg, mert a környéken nincs hasonló, és városunkban él édesapja, továbbá ide jár két gyermeke iskolába. Ő maga a szomszédos 11. kerületben nőtt fel.

Ebben a boltban olyan csokoládét nem érdemes keresni, amelyik a nagybevásárló központokban is kapható. Ide a prémium kategóriás, különleges import csokiért érdemes betérni, illetve még inkább a hazai gyártású, kézműves csokoládékért. Takács Gábor szerint az ő szerepe és személyes kapcsolata nagyon fontos mind a vevőkkel – akik kéréseikkel, kívánságaikkal a mindenkori kínálatot alakítják -, mind a gyártókkal. Ez utóbbit talált Budapesten, Csömörön, Albertkázmérpusztán, Gyulán és Oroszlánban. A partnereit ő maga kutatta fel, és van közöttük egyszemélyes vállalkozástól kezdve kisebb gyárig, sokféle cég. Ami közös bennük: a csokoládégyártás számukra művészet, szenvedély.

„A különleges csokoládékat értelemszerűen nem csak, sőt nem is elsősorban a gyerekeknek kínálom, hanem a felnőtteknek. Kivétel természetesen az ünnepek környéke, mint most a húsvét – mondja a fiatalember. – Az áraimat pedig igyekszem az elfogadható szinten tartani, a kiváló minőséghez képest. A boltot ugyanis nem rövidtávra nyitottam, hanem hosszú távon szeretnék értéket adni. A felfutáshoz szerintem 2-3 év türelmi idő kell.” A boltnak már vannak visszatérő vevői, és nem csak Budaörsről, hanem kicsit messzebbről is. Ez azt mutatja, hogy Takács Gábor valószínűleg jó úton indult el.

 A nagyok kínálata

A Tesconak nem csak az egyik legnagyobb áruháza, hanem a központja is Budaörsön található. Az idén az országban összesen 3,5 millió tojással, 100%-ban hazai feldolgozású füstölt sonkával és primőr zöldségek széles választékával készültek a húsvétra.  A húsvéti édességek, szezontermékek gazdag választéka már március eleje óta látható az áruházban. A termékek 98%-a hazai beszállítótól érkezik: 2,5 millió csokitojással, 1,5 millió csokinyúllal, közel 260 000 csomagolt édességgel és 300 000 db ajándéktárggyal töltötték fel az áruházak polcait. Az idei húsvéti készülődés eddigi tapasztalata, hogy a kis ajándéktárgyakkal, bögrével, plüssfigurával kiegészített csomagok népszerűsége valamelyest csökkent a vásárlók körében, míg az elmúlt években egyértelmű slágerterméknek számítottak, most a minőségi csokoládéfigurák a legnépszerűbbek. Szinte az összes prémium csokoládégyártó készít speciális húsvéti termékeket, és a gyártók innovációja inkább a csokoládéfigurák kialakítását célozta - tájékoztatott Varró Balázs kommunikációs vezető.

 Az Auchanban – Budaörs első hipermarketje, melynek szintén itt van a központja is - a minőségi tej- és étcsokoládé húsvéti figurákat viszik a vásárlók, a bevonóból készült édességek kevésbé kelendőek. Idén itt is közel háromszáz-féle húsvéti édesség közül választhatnak a vásárlók. A széles kínálatban a csokoládé nyuszik és tojások különleges ízekben, méretben és csomagban, prémium minőségben, és más termékekkel kombinálva is kaphatók, 29 forinttól 4000 forintig. Az egyre népszerűbb minőségi csokoládék mellett a diabetikus édességek is nagy választékban megtalálhatóak a polcokon, mert nő azon vásárlók száma, akik preventív céllal fogyasztanak ilyen termékeket. A termékek jelentős része tejcsokoládéból készült (65%), de az étcsokoládé is egyre népszerűbb (20%), a bevonó folyamatosan veszít népszerűségéből (15%), és kapható fehércsokoládéból készült termék is (1% alatt). A jól bevált kedvencekről nem szívesen mondanak le a vásárlók, de az újdonságot is keresik, például egyre népszerűbbek a más termékekkel – mint a plüssfigurával, bögrével – kombinált édességek. A kombinált termékek ára jellemzően 1000-2000 forint körüli.

A bevonóból készült édességek népszerűsége az utóbbi évekhez képest csökken, míg a magas kakaótartalmú tejcsokoládé, étcsokoládé termékek iránt nő a kereslet. Az alsó árkategóriás termékek a megvásárolt édességek mintegy 40%-át teszik ki, míg a felső-közép kategóriás termékek az eladott húsvéti édességek 60%-át. Az ismert nemzetközi márkák – Milka, Kinder, Nestlé – mellett a hazai márkák – például Stühmer, Szerencsi és Szamos – egyre kedveltebbek. A vásárlók tudatosan keresik a magasabb kakaótartalmat a termékekben, ráadásul az idei akcióban már 100 forint alatt lehet az Auchannál tejcsokoládéból készült nyuszit vásárolni. A gyártók a kisebb kiszerelésű csomagolás felé nyitnak, ezzel is a szűkebb pénztárcájú, illetve az egészségtudatosabb vásárlóknak kívánnak kedvezni.

A hazai beszállítók termékeinek népszerűsége egyre nő, így az Auchanban az édességek több mint 55%-a magyar gyártótól érkezik, ráadásul a kedvelt, felső-közép kategóriás Szamos desszerttojás a húsvétot megelőző időszakban akciós áron, 1000 forintos ár alatt kapható. A hazai, népszerű termékek közé tartozik még a Szerencsi díszdobozos nyuszi tejcsokoládé, a húsvéti tejcsokoládé 40% kakaótartalommal, a diabetikus nyuszi csoki, a kézzel készített konyakmeggy, illetve a Stühmer húsvéti táblás tejcsokoládéja, húsvéti desszertje, húsvéti tojása szütyőben – tej- és étcsokoládés változatban is – és a tojásválogatása különböző ízesítésben. A diabetikus termékek a minőségi csokoládékhoz hasonlóan egyre népszerűbbek, sok vásárló megelőzés céljából fogyasztja ezeket az édességeket.  „Azt tervezzük, hogy az idei alacsony áraknak, jó akcióknak köszönhetően minden igényre választ tudunk majd adni, a szűkebb pénztárcájú vásárlók számára éppúgy, mint a márkás, különleges termékeket kereső vásárlóinknak”– mondta Gál Judit, az Auchan kommunikációs menedzsere.

 

 

Húsvéti polc az Auchanban