Boldog, vegyszermentes, fenntartható: noPack

0
44
5608.jpg

"A noPack egy szemléletmód, egy életérzés, egy közösséghez tartozás. Kedves és figyelmes kiszolgálás, minőségi élelmiszerek és alapanyagok, néhány nyugodt perc, odafigyelés és törődés” – áll a most induló vállalkozás honlapján. A mai gyűlöletkeltő világban igencsak szükség van egy olyan közösségi térre, ami közelebb hozhatja az embereket egymáshoz. A bolt gondos alapossággal kialakított belső designja is azt sugallja az újrahasznosított és újragondolt kiegészítőkkel, szívecskékkel, Ambrus Marcsi bájos képeivel, hogy itt nemcsak minőségi termékeket lehet majd vásárolni, hanem egy meleg tea vagy kávé mellett baráti találkozások jöhetnek létre, és akár a gyerekek is játszva tanulhatják meg a környezettudatos megközelítést.

Monostori-Kalovits Márk ügyvezetőtől megtudtuk, hogy évente egy átlagos magyar ember 100 kg csomagolóanyagot dob a szemétbe, illetve évente 200 kg élelmiszerhulladékot termel. Ez azt jelenti, hogy a munka, amellyel megtermelték, az energia, amelyet a termelés során felhasználtak, mind-mind kárba vész. Ezzel nagyon megterheli a környezetét; nem beszélve a globális kereskedelem okozta mérhetetlen károsanyag-kibocsátásról. Ezek olyan problémák, amik megoldásra várnak. A noPack célja egy olyan bolt létrehozása, ami felelősen és etikusan működik, figyelembe veszi a termelők és a vevők igényeit és lehetőségeit, és odafigyel a társadalom és a környezet értékeire. Ezért fontos szempont volt az is, hogy az adott terméket a legközelebbi helyről szerezzék be, valamint ellenőrzött minőséget garantáljanak. Ahol ez esetleg nem lenne megvalósítható (például fűszerek), ott törekednek arra, hogy a legméltányosabb kereskedelem (fair trade) keretében kerüljön a boltba.

Az üzlet kialakításakor szembesültek azzal, hogy bármennyire is szeretnék a környezettudatosságot szem előtt tartani, szükségük volt faanyagra a bútorok, polcok elkészítéséhez. De továbbgondolták, és úgy döntöttek, kiszámolják, hogy mennyi fát vágtak ki a bolt kivitelezéséhez, és annyi fát fognak ültetni minden óvodában és iskolában közösen a gyerekekkel.

Wittinghoff Tamás polgármester üdvözölte a kezdeményezést, és elmondta, hogy mindig nagy öröm a városnak, ha egy vállalkozás megindul, különösen, ha ez egy új színt visz a város életébe. A polgármester, aki gyerekkora óta személyesen is ismeri Monostori-Kalovits Márkot, büszkén beszélt arról, hogy milyen jó látni, hogy az egykori kisdiákból egy komoly, érett, a környezetért és a tudatosságért felelős vállalkozó lett. Humorához híven nem mulasztotta el megemlíteni, hogy „ha kintről megnézzük az üzletet, és látjuk, hogy mellettük egy több mint 20 éve csomagolóanyaggal valamint a reklámtáskák gyártásával és értékesítésével foglalkozó bolt van, akkor ez a kontraszt is nagyszerű és vidám”.

Ami a jövőt illeti, Monostori-Kalovits Márk elmondta, hogy franchise rendszerben gondolkodnak, és már 42 jelentkező van az ötlet átvételére, akik között Ausztriából, Romániából és Szlovákiából is akad érdeklődő. Az ügyvezető hozzáfűzte: „bízom abban, hogy ez a szemlélet hamar elnyeri az emberek tetszését, és valóban alternatíva tud lenni.” Ahogy azt a megnyitón szereplő Margaret Island is üzeni: „érezd jól magad, pont jól áll a lazaság, hátha másra átragad”, úgy terjedjen a zöld szemlélet.

 

noPack

 

5608.jpg